`
Popis |
Druhé album imrovizační kapely sestavené ze špiček současné domácí alternativní scény: Georgij Bagdasarov: vintage turntable, baryton saxophone, guitar / Kateřina Bilejová: body weather / Jana Kneschke: violin, FX / Jára Tarnovski: analog synths, theremin, kalimba, FX, percussion / Petr Vrba, clarinet, trumpet / Michal Zbořil: analog synths, kalimba / special guest - Federsel: bassguitar, Max/MSP recording, mixing: Federsel / mastering: Ondřej Ježek, « skrýt následující cover: SeEun Lee & IQ+1 / released by Polí 5, 2013. Toto čtyřskladbové album hýří náladami, od ambietních poloh k noisovějším, nástroje jasně zřetelné i zachumlané za závějema efektů, občas náznak melodie, rytmu, občas neidiomatický shluk, citlivé přechody mezi těmito přístupy, soustředěná hra, jemný, ale vyhraněný mix, brilantní mastering - ve svém žánru album roku! Jazyk IQ+1 se postupně vyvíjí od května 201 a vystoupení je možné definovat nejen jako "site-specific", ale spíše jako "moment-specific", neboť aktuální hudební výraz vzniká vždy v daný moment, v závislosti na všech okolnostech, které hráče ovlivňují. Jana Kneschke elektrické housle, FX Georgij Bagdasarov /Prague Improvisation Orchestra/ vintage gramofon, FX Petr Vrba /Škvíry & Spoje, Criticón Duo, Total Verquert, Prague Improvisation Orchestra/ trubky, klarinet, objekty Michal Zbořil /Zabloudil, Blažíček/Zbořil, Prague Improvisation Orchestra/ modulární analogový syntetizátor Korg MS20, FX Kateřina Bilejová tanečnice, body weather Jára Tarnovski /Gurun Gurun, Wabi Experience, Tarnovski/ analog synths, theremin, kalimba, fx, perkuse Miroslav Posejpal (ex - členem IQ+1 byl do dubna 2012) /Durman & Posejpal/ cello, sampler, FX sestava kapely se vždy řídí časovými možnostmi jednotlivých členů a prostorovými možnostmi daného koncertu
IQ+1 čerpá inspiraci nejen z daného prostoru a jeho zvukových kvalit, ale i z momentálního obsazení, které se může libovolně měnit. Veškeré použité zvuky jsou živě hrané, v případě použití elektroniky pak dochází k živému mixování.
Hráči svým výrazem reagují nejen na sebe navzájem, ale i na tanečnici (Kateřina Bilejová, body weather) a vytvářejí tak jeden živoucí organismus.
"Je to hudba, která vás může přivést do nevědomého transu a zároveň neustále probouzet vaše vědomí. Pulsující život i filozofický traktát. Jemná konstrukce plná zvláštních útvarů i nehmotný svět proměnlivých citů a pocitů. Dílo okamžiku i věčnosti. Celkově pozitivní počin, který se neutápí ve zbytečném intelektualismu a přesto má řadu přesahů a ponorných významů." (Petr Slabý, UNI)
"Někde okolo tu může poletovat ve své kosmické lodi Sun Ra, ale o tomto vesmírném tělesu doposud nevěděl. Producentský team Milese Davise tuto cestu v raných sedmdesátých letech také neobjevil, řada dalších kapel se jí tehdy bála. Johann Sebastian Bach by tu odkaz své polyfonie hledal trochu déle, ale našel by ho ve stejném momentě, jako Jimi Hendrix místo pro svůj part z Machine Gun. Hildegarde von Bingen, Claude Debussy, Erik Satie či třeba John Cage by s tímto albem byli spokojeni stejně jako většina jeho současných posluchačů." (Jan Faix, His Voice)
"Nové album IQ+1 objevuje duši prahudby" (Jazzport)
"IQ+1 natočili jedno z těch vzácných alb, která rád doporučuji slovy: při každém poslechu se mění a překvapí. Při minulém poslechu jsem vnímal především slévání zvuků nástrojů, nyní do popředí vstupují dříve neslyšené momenty podpovrchové agrese a neléhavosti, příště to bude nepochybně zase jinak." (Petr Ferenc, His Voice) |