`
Tracklist |
1. Dalibor: Slyšels to, příteli –Dalibor, 1. dějství 2. Dvě vdovy: Když zavítá máj – Ladislav, 2. dějství 3. Prodaná nevěsta: Věrné milování – Jeník, Mařenka, 1. dějství 4. Prodaná nevěsta: Jak pravím hezká je / Nuže, milý chasníku / Znám jednu dívku –Kecal, Jeník, 2. dějství 5. Prodaná nevěsta: Až uzříš, komus koupil nevěstu / Jak možná věřit –Jeník, 2. dějství 6. Prodaná nevěsta: Utiš se, dívko –Jeník, 3. dějství 7. Hubička: Já nešťastník! / Kdybych věděl, jak svou vinu smýt – Lukáš, 2. dějství 8. Hubička: Ten mě prohnal / Jen odpros ji – Tomeš, Lukáš, 2. dějství 9. Dimitrij: Z divokého žití víru – Dimitrij, 2. dějství 10. Dimitrij: Ochránce můj – Xenie, Dimitrij, 2. dějství 11. Dimitrij: Proč milost udělil jsi Šujskému? –Marina, Dimitrij, 3. dějství 12. Dimitrij: Xenie! Ó Bože, toť on sám? –Dimitrij, Xenie, 4. dějství 13. Rusalka: Ustaňte v lovu / Vidino divná, přesladká / Vím, že jsou kouzlo– Princ, Vodní žínky, Vodník, 1. dějství 14. Rusalka: Již týden dlíš mi po boku – Princ, Cizí kněžna, 2. dějství 15. Šárka: Já nelekám se, smrti chladná – Ctirad, 3. dějství Slysels to, priteli - Dalibor, 1. dejstvi
|
`
Popis |
Formát: CD, Album Žánr: Klasika
Životní příběh tenoristy Viléma Přibyla (* 10. 4. 1925, † 21. 7. 1990) připomíná objevy největších pěveckých talentů, které se prosadily navzdory jakékoli překážce. Skromné možnosti ho vedly z rodného Náchoda nejprve do Hradce Králové a do Prahy na Vyšší průmyslovou školu strojní. Pěvecky zrál za vedení Marie Jakoubkové a díky zkušenosti z amatérského operního souboru, s nímž debutoval v Novém Městě nad Metují v říjnu 1952 jako Lukáš v Hubičce. Ačkoli začal pracovat na technických projektech a ve stavařské praxi, brzy zpíval i Jeníka, Prince, Josého a Cania. Se vstupem do operního angažmá však váhal až do svých 34 let. Jeho pěvecký projev vynikal nejen skvěle zvládnutými výškami a nezaměnitelně lahodným témbrem, ale i výrazovou promyšleností, vroucím podáním a dokonalou srozumitelností zpívaného slova.
Po celé Evropě od Paříže, Hamburku a Bonnu po Curych, Salcburk a Neapol, a od Benátek, Vídně a Budapešti po Lipsko, Varšavu a Moskvu – i v USA, Kanadě a Japonsku – se Vilému Přibylovi dostalo uznání jako žádnému jinému českému tenoristovi z jeho generace. Spolupracoval s dirigenty Eredem, Munchem, Swarovskym, Soltim, Maazelem, Haitinkem, Mehtou, Mackerrasem, Neumannem a Kubelíkem a byl poctěn osobním přijetím u britské královny Alžběty II. Rozhlasové komplety zachytily jeho pojetí Waldera, Florestana, Cania, Lenského a Sergeje.
Komplety na CD dokumentují jeho kreace v českých operách, jejichž interpretaci vytříbil na vzorovou úroveň: Dalibora, Ctirada, Jiřího a Manolia a šest úloh v dílech Janáčkových – v Počátku románu, Její pastorkyni, Osudu, Výletech páně Broučkových, Z mrtvého domu a v Zápisníku zmizelého. Žádný z rozhlasových, ani gramofonových kompletů však nezachytil v úplnosti jeho Jeníka, Lukáše, Dimitrije a Prince, kteří proto tvoří páteř tohoto recitálu.
Účinkují: Orchestr opery Státního divadla v Brně Ženský sbor opery Státního divadla v Brně Dirigenti František Jílek, Václav Nosek, Jan Štych |