`
Tracklist |
1. Eleanor Rigby (J. Lennon, P. Mc Cartney) 1:55 2. Blackbird (J. Lennon, P. Mc Cartney) 4:13 3. Can´t Buy Me Love (J. Lennon, P. Mc Cartney) 3:09 4. Julia (J. Lennon, P. Mc Cartney) 4:02 5. Come Together (J. Lennon, P. Mc Cartney) 2:46 6. Here Comes the Sun (George Harrison) 2:58 7. Lucy in the Sky with Diamonds (J. Lennon, P. Mc Cartney) 3:36 8. Michelle (J. Lennon, P. Mc Cartney) 3:15 9. I Will (J. Lennon, P. Mc Cartney) 2:43 10. Yesterday (J. Lennon, P. Mc Cartney) 3:37 11. Honey Pie (J. Lennon, P. Mc Cartney) 3:00 12. The Fool on the Hill (J. Lennon, P. Mc Cartney) 3:16 13. I Want You (She's so Heavy) (J. Lennon, P. Mc Cartney) 4:45 |
`
Popis |
Formát: CD, Album - Výběr Žánr: Pop
Délka: 43:50 min.
O písních Beatles, které jsou pozoruhodným projektem komorního seskupení, nelze říci, že to jsou pouhé úpravy (aranže), s jakými se u britské geniální čtveřice setkáváme velmi často (a nutno říci i s rozdílnou hudební kvalitou). Samozřejmě z oněch songů, které Wihanovo kvarteto v Jablonci nad Nisou zahrálo (Eleanor Rigby, Blackbird, Come Together, Here Comes The Sun, I Will a nejčastěji upravovaná skladba populární hudby vůbec, Yesterday), jich velká část už v originále „obsahuje“ vrstvu aranže pro smyčce (smyčcové kvarteto), dokonce lze říci, že to byl jeden z novátorských počinů Beatles v historii populární.
Producent kapely George Martin, který je autorem úprav, mohl navázat na vícehlas ve vokálech, který charakterizoval Beatles již v počáteční éře Yeah-yeah, a skladba Yesterday (na albu Help!, natočená v srpnu 1965) je vlastně nejznámějším příkladem. Pozoruhodný vývoj vokálů u Beatles, směřující ke klasickým vzorcům, se projevil například v písních Michelle či Girl na albu Rubber Soul (natočeno v prosinci téhož roku, tedy 1965), ty ovšem Wihanovci nehráli.
Naopak pro skladbu Eleanor Rigby (Revolver 1966), předepsal v originále George Martin pro arrangement čtvery housle, dvě violy a dvě violoncella (party hráli studioví hráči). V později zveřejněných nahrávkách (Antology I, II, III, 1995, 1996) je možné si poslechnout, jak některé skladby Beatles znějí bez této vrstvy.
Beatles v podání Wihanova kvarteta ovšem nejsou, jak už naznačeno, pouhé transpozice písní liverpoolské čtveřice do čtyřech hlasů smyčcového komorního tělesa, nýbrž samostatnými skladbami „na námět“ Beatles, podobně jako třeba Michálkův film Zapomenuté světlo přesazuje příběh Demlovy knihy do jiné doby či Kytice je filmovou básní na námět klasika.
Generační odstup hráčů kvarteta, kteří se v době beatlemánie narodili a hudba Beatles nebylo pro ně tedy tím zjevením jako pro ty, kteří byli v té době v příslušném věku, umožnil vytvořit jinou, originální podobu originálních impulsů, když jejich kamarád Luboš Krtička zhruba před čtrnácti lety vytvořil komplet skladeb, které kvarteto poté nahrálo (The Wihan Quartet Plays The Beatles, CD, Lotos 2000) a které se staly velmi populární součástí jeho repertoáru. |